Παρασκευή, 10 Ιουνίου 2011

Θεσσαλονίκη: έκθεση με φωτογραφικές μηχανές μιας άλλης εποχής



Σπάνιες φωτογραφικές μηχανές και κάμερες μιας άλλης εποχής φιλοξενούνται στον Πολυχώρο Εικόνας «Κούνιο», που κάνει απόψε επίσημη πρεμιέρα με την ατομική έκθεση φωτογραφίας του Τάσου Σχίζα: «Τέσσερεις εκδοχές για το αστικό τοπίο».

Το «μουσείο» παλιών φωτογραφικών μηχανών θα λειτουργεί στο υπόγειο του... εμπορικού καταστήματος στην οδό Κομνηνών 24, σε μια έκταση 200 τετραγωνικών μέτρων, παράλληλα με σύγχρονες εκθέσεις φωτογραφίας και άλλα φωτογραφικά δρώμενα. Ο Πολυχώρος Εικόνας, που φιλοξενεί την ιστορική συλλογή είναι ταυτόχρονα ένα «στέκι» φωτογραφικό, όπου συνυπάρχουν η εμπορική δραστηριότητα και η επαγγελματική ενημέρωση, με τη δυνατότητα έκθεσης των φωτογραφικών δημιουργιών και επιμόρφωσης γύρω από τη φωτογραφική τέχνη και την ψηφιακή αποτύπωση. Παράλληλα, θα λειτουργεί ένας μοντέρνος χώρος έκθεσης φωτογραφιών, ενώ δημιουργήθηκε επίσης μία πλήρης υποδομή φωτογραφικού στούντιο με οπτικοακουστικές εγκαταστάσεις που χρησιμοποιούνται, πέραν των φωτογραφικών αναγκών, και ως χώρος σεμιναρίων και εκπαίδευσης.

Η ιστορία της συλλογής φωτογραφικών μηχανών εκτείνεται σε βάθος χρόνου, από το 1917, όταν ο Σαλβατώρ Κούνιο άνοιξε στη Θεσσαλονίκη, στη γωνία Κομνηνών με Τσιμισκή, την πρώτη εταιρία φωτογραφικών ειδών στην Ελλάδα. Ο Κούνιο αντιπροσώπευσε τους μεγαλύτερους φωτογραφικούς οίκους του εξωτερικού, όπως οι Kodak, Zeiss, Polaroid, Rollei, Hasselblad, Pentax, Bauer, Manfrotto, Elinchrom, Vanguard, κ.α. μέρος του εξοπλισμού των οποίων αποτελούν τμήματα της ιστορικής συλλογής.

«Ελάχιστοι γνωρίζουν ότι ο γιός του Σαλβατώρ, Χάϊντς Κούνιο, ήταν ο πρώτος που έφερε στην Ελλάδα τις φωτογραφικές μηχανές στιγμιαίας λήψης, ή την πρώτη συσκευή άμεσης προβολής. Ήταν ο πρώτος που λειτούργησε ηλεκτρονικούς υπολογιστές στην εταιρία του. Ήταν ένας πραγματικός καινοτόμος της εποχής του. Σκεφτείτε, ότι ο Σαλβατώρ Κούνιο, γύρω στο 1936 εφήρμοσε πρώτος αυτός την πρακτική των "κουπονιών" σε εφημερίδες και εκείνη την εποχή, πούλησε εικοσιπέντε χιλιάδες φωτογραφικές μηχανές σε μια Θεσσαλονίκη που δεν ξεπερνούσε σε πληθυσμό τους τριακόσιους χιλιάδες. Δηλαδή, από μία σε κάθε σπίτι», λέει για τον πατέρα του και για τον παππού του ο Σόλων Κούνιο.

Ανάμεσα στα κομμάτια της συλλογής είναι και μια “Roleiflex”, από αυτές που χρησιμοποιούσαν οι φωτογράφοι ευρύτατα από τη δεκαετία του ΄50. Με μια σαν κι αυτήν ξεκίνησε την καριέρα του ο γνωστός φωτορεπόρτερ της πόλης Γιάννης Κυριακίδης.

«Ήταν το ’49, που απολύθηκα από τον στρατό και με εκατόν πενήντα δραχμές στην τσέπη πήγα στον Κούνιο για να αγοράσω μια φωτογραφική μηχανή. Ο Σαλβατώρ με κοίταξε, κατέβασε από το ράφι τη “Rolleiflex” και μου την έδωσε. Κόστιζε τρεις χιλιάδες δραχμές. Τον ρώτησα, πώς με εμπιστεύεται, ένα νέο παιδί και μου δίνει μια τόσο πανάκριβη μηχανή και μου απάντησε : «Σε κοίταξα στα μάτια και κατάλαβα ότι είσαι έντιμος άνθρωπος και θα μου τα δώσεις». Πραγματικά, σε ένα χρόνο είχα μαζέψει τα λεφτά και είχα ξοφλήσει τη μηχανή. Ο αείμνηστος Σαλβαδώρ ήταν ο άνθρωπος ήταν που με βοήθησε, δίνοντας μου αυτή τη μηχανή, στην αρχή της καριέρας μου», θυμάται ο Γιάννης Κυριακίδης.

Ο Γιάννης Κυριακίδης συνέχισε για πενήντα χρόνια να φωτογραφίζει με την "Ρόλεϊφλεξ", τη Θεσσαλονίκη και την επικαιρότητα, καθώς και προσωπικότητες, όπως ο Άϊζενχάουρ, ο Τίτο, ο Ζίφκοφ, ο Κ. Καραμανλής, ο Α. Παπανδρέου, κ.ά. Αργότερα χρησιμοποίησε "Pentax", «Nikon» και «Canon» αλλά έμεινε πάντοτε «εραστής» του φιλμ. Τα περισσότερα από αυτά, ασπρόμαυρα και έγχρωμα τα εμφάνιζε στο κατάστημα «Κούνιο», από όπου προμηθευόταν και τα αναλώσιμα. Από την εταιρία «Κούνιο» έφυγαν μαζί με τους πολεμικούς ανταποκριτές και φωτορεπόρτερ και οι πρώτες κάμερες με φορμάτ «6 επί 7» για την κάλυψη του «Πολέμου των Έξι Ημερών» στο Ισραήλ, τη δεκαετία του ‘70. Ήταν μια καινοτομία της εποχής καθώς η προηγούμενη τεχνολογία χρησιμοποιούσε φορμάτ «6 επί 6».

Ο χώρος φιλοξενεί επίσης κάμερες - φυσούνες των αρχών του αιώνα, όπου «το κλείστρο του φακού ήταν ο ίδιος ο φωτογράφος, που τον άνοιγε και τον έκλεινε με ένα καπάκι», πιο σύγχρονες επαγγελματικές μηχανές φυσούνες, κινηματογραφικούς προβολείς και βινετοκάμερες, από τα πρώτα βήματα της τεχνολογίας της βιντεολήψης. Μεταξύ των εκθεμάτων είναι και μια χειροκίνητη ταμειακή μηχανή με μοχλό, μάρκας “Νational”, η οποία ωστόσο έχει την νομισματική μονάδα «Δραχμές» και τα αριθμητικά στοιχεία στα ελληνικά, γεγονός που σημαίνει ότι επρόκειτο για ειδική παραγγελία του εμπορικού οίκου στην ξένη εταιρία που τις κατασκεύαζε.

Τα περισσότερα κομμάτια της συλλογής ανήκουν στον γιό του Σαλβατώρ, Χάιντς Κούνιο, επιζήσαντα του Ολοκαυτώματος, ο οποίος παρέδωσε τη σκυτάλη στα παιδιά του Σόλωνα και Σαλβαδώρ. Σήμερα η "τέταρτη γενηά" των Κούνιο, του Λάρρυ και της Νόρας, ίδρυσε ανεξάρτητα τη δική της εταιρεία "ΤΕΧΝΙΟ" επεκτάθηκε και στην Αθήνα, έχει διαφορετικά οράματα και εμπνεύστηκε και δημιούργησε τον Πολυχώρος Εικόνας, που συστεγάζεται με το εμπορικό κατάστημα.

Στόχος της τέταρτης γενιάς της οικογένειας Κούνιο, που το όνομα της έχει συνδεθεί με την εξέλιξη και την ανάπτυξη της φωτογραφίας στην Ελλάδα ήταν να δημιουργήσει «ένα πολυχώρο συνάθροισης και συμπόρευσης με τα μέσα παραγωγής και επεξεργασίας των φωτογραφιών», διαχρονικά από τις αρχές του 20αι. μέχρι τις μέρες μας, όπου θα συνυπάρχει το «καινούργιο» με το «παλιό», η νέα τεχνολογία με τις πρώτες απόπειρες αποτύπωσης της πραγματικότητας.

Η έκθεση του Τάσου Σχίζα με την οποία ανοίγει ο Πολυχώρος Εικόνας περιλαμβάνει τέσσερις διαφορετικές φωτογραφικές ενότητες, που αποτελούνται από μια νέα δουλειά και τρεις παλαιότερες και εκτίθενται μαζί, με σκοπό να παρουσιάσουν μια εξελικτική πορεία πάνω στο ίδιο θέμα. Και αυτός όπως και πολλοί άλλοι ωστόσο έχουν χρησιμοποιήσει πριν αλλάξει η τεχνολογία ιστορικές μηχανές και μάλιστα κάποιες προπολεμικής κατασκευής.

«Είναι μια πολύ ενδιαφέρουσα συλλογή και ένας χώρος με ιστορική σημασία για τη φωτογραφία και είναι τιμή μου, που ανοίγει τις πύλες της με τη δική μου έκθεση φωτογραφίας. Με πολλές από αυτές τις μηχανές του παρελθόντος έχω αποτυπώσει φανταστικές στιγμές, μέχρι να αλλάξει η τεχνολογία της φωτογραφίας», λέει ο φωτογράφος και επιμελητής της αποψινής έκθεσης φωτογραφίας Τάσος Σχίζας.

Ένας από τους πιο επιτυχημένους νέους επαγγελματίες της σύγχρονης εμπορικής και διαφημιστικής φωτογραφίας στη Θεσσαλονίκη ο Γιάννης Χατζάκης έχει την ίδια άποψη:

«Φωτογραφίζω ακόμη σε φιλμ, στις προσωπικές μου στιγμές. Βεβαίως, η τεχνολογία προχωράει και σε επαγγελματικό επίπεδο είναι αδύνατο να μην αξιοποιήσεις τη νέα ψηφιακή εποχή, τη νέα τεχνολογία. Η ιστορία όμως της διαφήμισης έχει χτιστεί από αυτές τις καταπληκτικές μηχανές».

Η έκθεση «τέσσερεις εκδοχές για το αστικό τοπίο» θα διαρκέσει ως τις 15 Σεπτεμβρίου, ενώ ο Πολυχώρος Εικόνας θα λειτουργεί μόνιμα στον ίδιο χώρο με το εμπορικό κατάστημα.





http://www.metrogreece.gr/News.aspx?a_id=21941&NewsType=6

Δεν υπάρχουν σχόλια: