Κυριακή, 5 Δεκεμβρίου 2010

Το φαινόμενο facebook


Το facebook ξεκίνησε σαν μια ιστοσελίδα όπου οι φοιτητές του Harvard επικοινωνούσαν μεταξύ τους, κάτι σαν ηλεκτρονική επετηρίδα του πανεπιστημίου.

Πολύ σύντομα, παίρνοντας μορφή χιονοστιβάδας, μετατράπηκε στο μεγαλύτερο δίκτυο όπου χρήστες απ’ όλο τον κόσμο δημιουργούν το προσωπικό τους προφίλ, βρίσκουν παλιούς και νέους φίλους, εκθέτουν οικειοθελώς και με μεγάλη περηφάνια τα προσωπικά τους δεδομένα, επικοινωνούν, αγαπιούνται, «κατασκοπεύουν» τον αγαπημένο τους, χωρίζουν, κανονίζουν βόλτες και εκδρομές, σχολιάζουν. Με λίγα λόγια το facebook αποκτά την μορφή της κανονικής ζωής σε virtual περιβάλλον. Το πόσο προετοιμασμένοι είμαστε για κάτι τέτοιο μένει να αποδειχτεί.
Το αν η virtual κοινωνική ζωή λειτουργεί εις βάρος της πραγματικής ζωής, είναι κι αυτό ένα σοβαρό θέμα για να εξετάσουμε. Η αλήθεια είναι ότι τα νέα παιδιά, η λεγόμενη “e-γενιά”, θεωρούν δεδομένο ότι τα κοινωνικά δίκτυα – με το facebook να αποτελεί ηγέτη τους - αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς τους. Στις εξόδους τους, όταν κάνουν μια νέα γνωριμία, το «πάρε το κινητό μου να ξαναβρεθούμε» έχει αντικατασταθεί στο «κάνε με add στο facebook».

Όπως είναι φυσικό οι παλαιότεροι, βλέπουν σε όλο αυτό θεωρίες συνομωσίας, τον «Μεγάλο Αδερφό» ή την CIA να παρακολουθεί τα πάντα. Η εξάπλωσή της χρήσης του facebook, σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα, κάνει ίσως εύλογες όλες αυτές τις ανησυχίες.
Ωστόσο υπάρχει και ο αντίλογος. Πόσοι μοναχικοί άνθρωποι δεν έχουν μια – έστω κατ’ επίφαση - κοινωνικοποίηση μέσα από το facebook;
Πόσοι από εμάς πνιγμένοι στην καθημερινότητα και στο τρέξιμό της, δεν χαμογελάσαμε όταν βρήκαμε – μετά από 20 χρόνια - την διπλανή μας από το δημοτικό ή όταν κανονίσαμε ένα reunion με παλιούς συμμαθητές, συμφοιτητές και γείτονες;
Μήπως το να δαιμονοποιούμε τα πράγματα, επειδή απλώς δεν τα χωράει το μυαλό μας, είναι η πρώτη ενστικτώδης αντίδραση και η πορεία θα αποδείξει ότι τα πράγματα δεν είναι τόσο τραγικά, ακόμα κι αν οι διαχειριστές του facebook είναι η CIA ή οι εξωγήινοι;
Μήπως είναι στο χέρι μας να μην δίνουμε δεδομένα που δεν θέλουμε να δει ο πρώην μας, η μαμά μας ή ο εργοδότης μας; Ποιος μας υποχρεώνει να «κρεμάμε στα μανταλάκια» του facebook τι κάναμε το προηγούμενο βράδυ, τι φαγητό φάγαμε, με ποιον είμαστε ερωτευμένοι ή ποια είναι η γνώμη μας για τον προϊστάμενό μας;
Ούτε στην πραγματική κοινωνική μας ζωή κάνουμε κάτι τέτοιο. Δεν βγαίνουμε στην πλατεία να φωνάξουμε «Ο προϊστάμενός μου είναι ένας βλάκας και μισός!» Γιατί να υιοθετούμε αλλιώτικη συμπεριφορά μέσα στα κοινωνικά δίκτυα;
Από την άλλη, όλοι μας έχουμε σκεφτεί ότι το γεγονός ότι ερωτώμεθα κάθε φορά που αναρτούμε κάτι στο facebook αν επιθυμούμε να εμφανίζεται ή όχι, είναι απλώς μια «ηρεμιστική» καραμέλα και μια «βιτρίνα» για να αισθανθούμε ασφαλείς και να αποκαλύψουμε όλο και περισσότερα προσωπικά δεδομένα.
Όλα αυτά απασχολούν όλο και περισσότερους, ειδικά τους γονείς που ανησυχούν μήπως τα παιδιά τους δεν είναι αρκετά ώριμα για τέτοιου είδους έκθεση.
Και αφού το facebook και όλα τα υπόλοιπα social media που προηγήθηκαν ή θα ακολουθήσουν αποτελούν την σύγχρονη «Νέα Γη» πρέπει με αργά και επιφυλακτικά βήματα να την ανακαλύψουμε, να την εξερευνήσουμε, να μάθουμε τους κινδύνους της, να προφυλαχτούμε από τις κακοτοπιές, να απολαύσουμε της ομορφιές και το όποια οφέλη μπορούμε να έχουμε απ’ αυτήν.
Γιατί είτε μας αρέσει είτε όχι το «φαινόμενο facebook» είναι γεγονός, αυτό αποδεικνύεται με αριθμούς και εμείς μένει να αποδεχτούμε την νέα πραγματικότητα και να την διαχειριστούμε μέσα στην καθημερινότητα, την δική μας και των παιδιών μας, με πλήρη συναίσθηση.

Τo facebook με αριθμούς

- Χρήστες του facebook παγκοσμίως: 526 εκατομμύρια
- Χρήστες του facebook στην Ευρώπη: 162 εκατομμύρια
- Χρήστες του facebook στην Ελλάδα: 3 εκατομμύρια

Με άλλα λόγια, αν οι χρήστες του facebook ήταν πολίτες μιας χώρας αυτή η χώρα θα ήταν μιάμιση φορά μεγαλύτερη από τις ΗΠΑ. Οι ευρωπαίοι χρήστες θα αποτελούσαν πολίτες μιας χώρας λίγο μεγαλύτερης από την Ρωσία και οι Έλληνες χρήστες θα αποτελούσαν δημότες μιας πόλης περίπου σαν την Αθήνα (συμπεριλαμβανομένων όλων των δήμων του λεκανοπεδίου)

Χρήστες facebook ανά ηλικία:

*22-34 ετών: 32,7%
*18-24 ετών: 28,4%
*35-44 ετών: 15,2%
*14-17 ετών: 14,3%

- Ο μέσος χρήστης του facebook έχει περίπου 130 φίλους.
- Υπάρχουν περίπου 900 εκατομμύρια εφαρμογές που οι χρήστες επισκέπτονται και απασχολούνται σχεδόν καθημερινά. Το Farmville βρίσκεται στην κορυφή της λίστας με 59,4 εκατομμύρια «farmers» παγκοσμίως.
- Κάθε μήνα αναρτώνται από τους χρήστες του facebook γύρω στα 30 δισεκατομμύρια links (μουσική από το youtube, δημοσιεύματα εφημερίδων, blogs κτλ)
- το 50% των χρηστών του facebook, το επισκέπτονται καθημερινά.
- Σύμφωνα με έρευνες, το 60% των δυνητικών εργοδοτών, εξετάζουν το προφίλ του υποψηφίου εργαζόμενου και το 35% από αυτούς, παραδέχονται ότι δεν προσέλαβαν κάποιον επειδή επηρεάστηκαν από κάποιες πληροφορίες που συνέλεξαν μέσα από το facebook .

πηγη:fe-mail.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: