Δευτέρα 14 Ιουνίου 2010

Σχέδιο για μια πιο ανθρώπινη Αθήνα


Με στόχο την ολική αλλαγή του τρόπου ζωής μας στην πόλη, το υπουργείο Περιβάλλοντος εξήγγειλε το σχέδιο Αθήνα-Αττική 2014 με το οποίο αναθεωρείται το ρυθμιστικό σχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης και συντάσεται το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής 2020.

Η εικόνα των σημερινών μας πόλεων είναι μία εικόνα που αντανακλά τη γενική κρίση, στην κοινωνία, τον πολιτισμό, το περιβάλλον και φυσικά την οικονομία. Με στόχο την ολική αλλαγή του τρόπου ζωής μας στην πόλη, το υπουργείο Περιβάλλοντος εξήγγειλε το σχέδιο Αθήνα-Αττική 2014 με το οποίο αναθεωρείται το ρυθμιστικό σχέδιο της προηγούμενης κυβέρνησης και συντάσεται το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής 2020. Όπως τόνισε η υπουργός Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη, Στην Αττική, η ραγδαία γιγάντωση της πόλης, η εξάντληση των φυσικών πόρων, οι οικολογικές καταστροφές και οι αλόγιστες και άναρχες συµπεριφορές, έχουν επιφέρει σχεδόν µη αναστρέψιµες βλάβες στο περιβάλλον, και συνεπώς καθιστούν επιτακτική τη διαχείριση του χώρου «µε ένα άλλο πνεύµα. Το 2014 είναι περισσότερο σηματοδότης μιας προσπάθειας που παρέμεινε μετέωρη 10 χρόνια μετά τους Ολυμπιακούς αγώνες, παρά ενααυρτησό χρονοδιάγραμμα.

Βασικοί στόχοι του προγράμματος είναι η διάνοιξη του παραλιακού μετώπου και η ελεύθερη πρόσβαση των πολιτών στη θάλασσα, η ανάσχεση της οικιστικής εξάπλωσης, η μειώση των αυτοκινήτων στην πόλη και στάθμευσής τους κατά 50% και παράλληλα η ενίσχυση των Μέσων Μεταφοράς με έμφαση στα μέσα σταθερής τροχιάς, η διμιουργία νέων και η αμαπλαση υφιστάμενων ελέυθερων πράσινων χώρων, η δημιουργία πεζόδρομων και ποδηλατόδρομων, η ενίσχυση παραδοσιακών επαγγελμάτων στον αστικό ιστό

Από τα πρώτα έργα σύμφωνα με την υπουργό περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη θα είναι η πεζοδρόμηση των οδών Βασιλίσης Όλγας και Πανεπιστημίου, οι αναπλάσεις 3 πλατειών, καθώς και η αναδειξη του αρχαιολογικού χώρου της ακαδημίας πλάτωνος.

Η μετατροπή της Λεωφ. Βασιλίσσης Όλγας σε πεζόδρομο, που συμπληρώνει τη μεγάλη διαδρομή σύνδεσης των αρχαιολογικών χώρων, προωθείται από την ΕΑΧΑ και θα δημοπρατηθεί στο τέλος του έτους, μετά την ολοκλήρωση των μελετών που προκηρύχθηκαν. Προβλέπεται η λειτουργία της ως πεζόδρομος, με διέλευση μόνο Μέσων Μαζικής Μεταφοράς, (εκτός τρόλεϊ) στο πλάτος των υφιστάμενων λωρίδων του τραμ. Προσωρινά, προβλέπεται η παράλληλη κίνηση τρόλεϊ σε άλλη λωρίδα κυκλοφορίας, ως μεταβατική φάση, μέχρι να καταστεί εφικτή η πλήρης απομάκρυνσή τους από την οδό.

Με την υλοποίηση του έργου επιτυγχάνεται η ενοποίηση Ζαππείου και Εθνικού Κήπου με τον αρχαιολογικό χώρο του Ολυμπιείου, δημιουργώντας ενιαίο ελεύθερο χώρο. Επίσης η αισθητική και λειτουργική αναβάθμιση της περιοχής, με χρήση βιοκλιματικών υλικών και η σύνδεσή της με τη Διον. Αρεοπαγίτου, δημιουργώντας περίπατο μήκους 4 χλμ περίπου.

Σε συνεργασία με το υπουργείο Υποδομών, προετοιμάζουμε τη πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου, με πρόβλεψη διέλευσης και σε αυτήν μέσου σταθερής τροχιάς, ώστε πολύ σύντομα να προκηρυχθεί διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός.
Ο διαγωνισμός για την Ανάπλαση της Πανεπιστημίου θα προκηρυχθεί αμέσως μετά την έγκριση των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων, τον προσδιορισμό της θέσης χάραξης των γραμμών του τραμ και την οριστικοποίηση των γεωμετρικών χαρακτηριστικών.

Μέσα στον Ιούνιο προκηρύσσεται, ο διαγωνισμός για την ανάπλαση της περιοχής της πλατείας Θεάτρου και της οδού Μενάνδρου, περιοχές δύσκολες και δύσβατες, που θα προσεγγισθούν με ολοκληρωμένο τρόπο.

Άμεση κήρυξη της οδού Ευριπίδου σε οδό των «μπαχαριών και των παραδοσιακών μαγαζιών», με διατήρηση της παραδοσιακής τους χρήσης. Οι επαγγελματίες θα στηριχθούν με κίνητρα που θα προσδιορισθούν από κοινού με τα συναρμόδια Υπουργεία. Ήδη με το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας δημιουργούμε πρόγραμμα εντασσόμενο στο Jessica, για την χρηματοδότηση κτιριακών βελτιώσεων και ευνοϊκών δανείων, ώστε οι καταστηματάρχες να στηριχθούν, να παραμείνουν στο χώρο τους και να τον αναβαθμίσουν.
Πλατεία Αγίου Παντελεήμονα

Επιδιώκεται η σύνδεσή της με την Πλατεία Αττικής, μέσω της οδού Αγορακρίτου, με διαπλατύνσεις πεζοδρομίων, περιορισμό των θέσεων της παρόδιας στάθμευσης και μελλοντική επέκταση αυτής της διαδρομής περιπάτου έως το Πεδίον του Άρεως και την Ακαδημία Πλάτωνος.
Επεκτείνεται η πλατεία, με περιορισμό της κίνησης του αυτοκινήτου γύρω της. Ο χώρος αντιπαραθέσεων προτείνεται ως χώρος αρμονικής συνύπαρξης των διαφορετικών εθνοτήτων της περιοχής.
Η πλατεία διαμορφώνεται έτσι, ώστε να ευνοεί τη συγκέντρωση διαφορετικών ανθρώπων και τη συμμετοχή τους σε κοινές δραστηριότητες. Δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για παιχνίδι, με ελεύθερο χαρακτήρα σε όλο το χώρο της πλατείας. Ο σχεδιασμός λαμβάνει υπόψη του βιοκλιματικά κριτήρια.
Πλατεία Αττικής

Ενοποιείται η πλατεία με το χώρο πρασίνου στο τέρμα της οδού Αγορακρίτου, με διαμόρφωση του κόμβου και συνέχιση της πλακόστρωσης στους γύρω δρόμους ως επέκταση της πλατείας. Εμπλουτίζεται το πράσινο, δημιουργείται χώρος ελεύθερου παιχνιδιού και χώρος συναθροίσεων και εκδηλώσεων. Επίσης, προβλέπονται στέγαστρα για τη σκίαση των τραπεζοκαθισμάτων και των υπαίθριων καθιστικών, με σκοπό τη συνύπαρξη των ανθρώπων.
Πλατεία Αγίου Νικολάου Αχαρνών

Με τον επανασχεδιασμό της πλατείας, ο στόχος είναι να «ανοιχθεί» και να γίνει φιλόξενη και λειτουργική με την ενοποίησή της με τους γύρω πεζόδρομους, την απομάκρυνση του αυτοκινήτου και την απόδοση του χώρου στους πεζούς για κίνηση και αναψυχή. Επίσης, γίνεται σαφής οριοθέτηση των τραπεζοκαθισμάτων των καταστημάτων, της οργάνωσης χώρου για το παιχνίδι των παιδιών με ασφάλεια, εξυγιαίνεται και εμπλουτίζεται το πράσινο και ο αστικός εξοπλισμός.
Αθήνα x 4

Καταργείται ο «σταυρός» που σχηματίζουν οι ενδιάμεσοι δρόμοι 4 οικοδομικών τετραγώνων της πόλης και στη μετατροπή τους σε χώρους πρασίνου και αναψυχής. Στόχος είναι να ξαναδούμε το βασικό κύτταρο της πόλης, το οικοδομικό τετράγωνο, δημιουργώντας με ενοποιήσεις μεγαλύτερα οικοδομικά τετράγωνα, αξιοποιώντας τους εσωτερικούς τους δρόμους και απελευθερώνοντάς τους κατά το δυνατόν από το αυτοκίνητο. Δίνοντάς τους νόημα και χαρακτήρα, θα επιτύχουμε να αλλάξει το μικροκλίμα, η ποιότητα ζωής και ο δημόσιος χώρος.

Οι πρώτοι 6 αρχιτεκτονικοί διαγωνισμοί, θα προκηρυχθούν από την ΕΑΧΑ και θα έχουν πιλοτικό χαρακτήρα. Θα αναζητηθούν ιδέες για την Αθήνα του 21ου αιώνα όσον αφορά το χώρο, την αρχιτεκτονική και τη λειτουργία των ενδιάμεσων αυτών κενών.

Επιπλέον σχεδιάζονται επεμβάσεις στην Ακαδημία Πλάτωνος, όπου εκτός από το συντονισμό με το ΥΠΠΟΤ και το Δήμο της Αθήνας, θα σχεδιάστει το μέλλον της με τη συμμετοχή των πολιτών στη διαμόρφωση των αποφάσεων. Το υπουργείο βρίσκεται ήδη σε συμμετοχικές διεργασίες μαζί τους.

Στις μεγάλες μητροπολιτικές παρεμβάσεις συμπεριλαμβάνονται η ανάπλαση του φαληρικού ορμου, η δημιουργία του μητροπολιτικού πάρκουτοου ελληνικού, η ανάπλαση του ελαιώνα και της λιμενοβιομηχανικής ζώνης Δραπετώνας Κερατσινιού, η δημιουργία των μητροπολιτικών πάρκων γουρή και ιλισίων καθώς και η αναβάθμιση του πάρκου περιβαλλοντικής εκπαίδευσης Αντώνη Τρίτση

Σε μερικούς μήνες θα είναι έτοιμες οι μελέτες που θα επιτρέψουν την έναρξη του έργου της ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου, ώστε να αποκτήσει η πόλη ανοιχτό μέτωπο προς τη θάλασσα. Πρόκειται για ένα παραθαλάσσιο πάρκο, που μαζί με το σταδιακό άνοιγμα των αυθαίρετα κλεισμένων παραλιών της πόλης, θα προσδώσει στην Αθήνα ένα μέρος από το χαμένο χαρακτήρα της.
Προβλέπεται από το ΥΠΠΟΤ, η μετατροπή του γηπέδου Tae Kwon Do μαζί με τον περιβάλλοντα χώρο του, σε Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο της Αθήνας.

Η διαμόρφωση του θαλάσσιου μετώπου σε πάρκο, θα έχει ενιαία φυσιογνωμία με αυτήν του περιβάλλοντα χώρου του συγκροτήματος της Λυρικής Σκηνής στο Φαληρικό Δέλτα. Ενδεικτικά θα περιλαμβάνει μεγάλο πυρήνα πρασίνου, γήπεδα αθλοπαιδιών, δίκτυα πεζοδρόμων, ποδηλατοδρόμων και συνδέσεις με την περιοχή του Μοσχάτου.

Η δημιουργία Μητροπολιτικού Πάρκου στο Ελληνικό παραμένει ένας μεγάλος στόχος. Αναζητούνται οι καταλληλότεροι τρόποι, τεκμηριωμένοι επιστημονικά, ώστε υπό την παρούσα συγκυρία να καταστεί εφικτό να δημιουργηθεί και να συντηρείται ένας άρτια κατασκευασμένος, ελκυστικός και ασφαλής πρότυπος χώρος πρασίνου για την Αθήνα, με δραστηριότητες αθλητισμού, αναψυχής, εκπαίδευσης και πολιτισμού.
Αστικά πάρκα

Γουδή και Ιλίσσια: Αφορά στη δημιουργία δύο ενοποιημένων μητροπολιτικών πάρκων υψηλού πρασίνου, με περιορισμένες χρήσεις πολιτισμού, αθλητισμού και αναψυχής, με αρμονική ένταξη και συνεργασία των Πυρήνων των δύο Πάρκων με τις υπάρχουσες μητροπολιτικές χρήσεις των περιοχών που τα περιβάλλει.

Προβλέπονται διαμορφώσεις αναβάθμισης, επίλυση των εκκρεμοτήτων διάθεσης τμημάτων του, θεσμοθετήσεις που εκκρεμούν, ώστε όχι μόνο να ενισχυθούν οι πυρήνες πρασίνου για την πόλη, αλλά να υπάρξει και αποτελεσματική τους διαχείριση με τη σύσταση ενός ενιαίου φορέα.

Εκπονείται ήδη μελέτη από το υπουργείο, για ανάπλαση μιας πιλοτικής περιοχής, έκτασης περίπου 70 στρεμμάτων, που χαρακτηρίζεται από την ύπαρξη δύο ανοικτών κλάδων του Ιλισού.

Πάρκο «Αντώνη Τρίτση»: Βασικοί στόχοι είναι η αξιοποίησή του ως ενιαίου χώρου πρασίνου και αναψυχής για την Δυτική Αθήνα και για ολόκληρο το Λεκανοπέδιο. Επίσης, ως «κιβωτού» περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης μικρών και μεγάλων, μέσα από δράσεις ενημέρωσης, πληροφόρησης και εκπαίδευσης σε θέματα αναγνώρισης, προστασίας και διαχείρισης του φυσικού περιβάλλοντος.

Ελαιώνας: Η παρέμβαση για την αναβάθμιση του Ελαιώνα απαιτεί την ισχυρή πρωτοβουλία και παρουσία της κεντρικής διοίκησης και της αυτοδιοίκησης, καθώς και τη συνέργια όλων των κοινωνικών και οικονομικών εταίρων.
Η αναζωογόνηση του Ελαιώνα, συνδέεται με τη δημιουργία πρασίνου και ταυτόχρονα με το παραγωγικό του παρελθόν που συναντά τις σύγχρονες απαιτήσεις και στοχεύει στην ανάδυση μιας προνομιακής δημιουργικής περιοχής για την οικονομική ανάπτυξη της Αθήνας.
Αθήνα- Πειραιάς

Θα συνδεθούν τα κέντρα πόλης Αθήνας και Πειραιά, ώστε αυτό το σημαντικό δίπολο να αναδείξει μέσα από την αναβάθμιση της οδού Πειραιώς τη δυναμική ιστορική τους σχέση.

Προβλέπεται η εκπόνηση ολοκληρωμένου προγράμματος για την αναβάθμιση του διπόλου Αθήνας και Πειραιά, όπου θα επαναπροσδιορίζεται η ταυτότητα, ο χαρακτήρας τους και οι στρατηγικές επιλογές για την εξέλιξή τους έως το 2020.

Οι προβλέψεις για την υποβαθμισμένη περιοχή της λιμενο-βιομηχανικής ζώνης Δραπετσώνας-Κερατσινίου, ώστε να αναπτυχθεί σε πάρκο με περιοχές επιλεκτικής επιχειρηματικής ανάπτυξης, είναι κομβικής σημασίας για την ευρύτερη περιοχή της νοτιοδυτικής Αθήνας.
Βιώσιμη Αστική Κινητικότητα στην Αττική

Στόχος η υποκατάσταση του αυτοκινήτου από άλλα μέσα που ρυπαίνουν λιγότερο, καταναλώνουν μικρότερη ενέργεια και καταλαμβάνουν λιγότερο χώρο. Οι πυλώνες της βιώσιμης κινητικότητας είναι η δημόσια συγκοινωνία, το ποδήλατο και το περπάτημα.

Το ζητούμενο είναι η άνετη και ελεύθερη προσπέλαση των πολιτών και επισκεπτών της πόλης σε όλες τις δραστηριότητες, χωρίς αυτό να σημαίνει προσπέλαση με ΙΧ αυτοκίνητο.

Μείωση αυτοκινήτων που σταθμέυουν στο κέντρο κατά 50% και διαπλάτυνση των πεζοδρομίων από 30-50%.
Ποδήλατο

Προβλέπεται η δημιουργία πεζόδρομου-ποδηλατοδρόμου από τον Φαληρικό Όρμο έως τα Λιμανάκια Βουλιαγμένης. Επίσης από την Κηφισιά στο Φαληρικό Όρμο, μήκους 25 χλμ., που θα διέρχεται από τους αρχαιολογικούς χώρους του κέντρου. Κλάδος του θα συνδέεται με το Παναθηναϊκό Στάδιο και τον προβλεπόμενο ποδηλατόδρομο του Μητροπολιτικού Πάρκου Γουδή και της Πανεπιστημιούπολης.
Εκπονούνται οι μελέτες και προβλέπεται έναρξη υλοποίησης του πρώτου τμήματος ποδηλατοδρόμου, μήκους 1500μ. στην Καλλιθέα, με την εποπτεία του ΥΠΕΚΑ.

Η μελέτη για τη ποδηλατοδρόμων που θα στοιχίσει 10 εκ ευρώ θα ολοκλυηρωθεί επισης ως το 2010-06-14

Ωστόσο το υπουργείο δίνει μεγάλη έμφαση στην κατάρτηση δασικών χαρτών για όλη την Αττική, μέχρι το τέλος του 2013, ενώ εντός του 2010.
ΠΗΓΗ:skai.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: